Beste inwoners van Westerwolde en de provincie Groningen,

Mijn blog heeft deze week slechts één item…. Het imago van de provincie Groningen en dus ook van Westerwolde!

Dinsdag was ik aanwezig bij de ‘Groshow’, een inspiratiebijeenkomst voor ondernemers, bestuurders, inwoners en instellingen uit de vijf Oost-Groninger gemeenten.  Deze bijeenkomst werd georganiseerd door Marketing Groningen namens Nationaal Programma Groningen, Akkoord van Groningen, provincie Groningen en de gemeente Groningen. Er waren 130 mensen aanwezig vanuit deze ‘doelgroepen’ We waren te gast bij De Graanrepubliek in Bad Nieuweschans die overigens 1 maart officieel geopend wordt maar is nu al iedere zaterdag open.  Wat een prachtigelocatie met geweldige, innovatieve ondernemers! Meer weten? Kijk dan even op: https://www.graanrepubliek.nl/

Als vijf gemeenten in Oost-Groningen hebben we een prima samenwerking waar het gaat om recreatie & toerisme. De ‘Groshow’ gaat over het imago van de provincie Groningen en daar levert recreatie & toerisme volgens mij een belangrijk aandeel in de promotie van Groningen. Maar het gaat om veel meer en vooral dat we gezamenlijk dezelfde trots en boodschap uitdragen.

Natuurlijk was Johan Remkes, voorzitter NPG, één van de sprekers en benadrukte hoe belangrijk de samenwerking tussen de gemeenten in de provincie is. Met ‘ZO! Groningen’ doen wij dat al inmiddels al sinds de corona pandemie.

Nationaal Programma Groningen laat elk jaar onderzoek doen naar het imago van Groningen. De eerste keer dat dit gebeurde was in 2020.  In 2022 is er nog een onderzoek gedaan; de imagomonitor 2022, ook uitgevoerd in opdracht van NPG. De conclusie hieruit was dat Groningers de afgelopen jaren wat positiever over hun provincie zijn gaan denken. Helaas was dat niet het geval voor de mensen die niet in deze provincie wonen en hier ook nog nooit zijn geweest.  Dat heeft volgens dit onderzoek te maken met de aardgasproblematiek. Er wordt in dit onderzoek niet gesproken over de overlast in Ter Apel, maar ik ben ervan overtuigd dat dit zeker meespeelt.

Dat is jammer. De provincie Groningen en zeker Westerwolde is veel meer dan de genoemde problemen.

Daarom is het fijn om te lezen dat mensen van buiten de provincie die hier al wel eens zijn geweest, zowel Nederlanders, Duitsers, Noren en andere nationaliteiten, veel positiever zijn.

Economisch gezien kan het imago nog wel flink worden opgepoetst. Het is dus aan ons, Groningers en ook Westerwolders om ons dit te realiseren en onze trots en verdiensten te delen! Een mooi voorbeeld daarvan is Offichem in Ter Apel.  Offichem nam onlangs een failliet verklaarde medicijnenfabriek uit Leiden over.

Dat zijn berichten die we met z’n allen nog veel meer moeten benadrukken en trots op moeten zijn.  “Een bedrijf uit Ter Apel redt Nederland van medicijntekorten!” Als dat geen imagoverbetering is…

We zijn als Groningers te bescheiden. Meer passie, bevlogenheid en enthousiasme gecombineerd met een samenwerking zonder ‘ego’s’ en deze trots delen op onze eigen sociale mediakanalen is een begin en heel belangrijk. Het onderzoek leert immers dat mensen Groningen gaan waarderen als ze de provincie leren kennen.

Het grootste carnaval in het noorden vindt plaats in Ter Apel.  De Vesting Bourtange trekt meer dan 100.000 bezoekers per jaar!  Een gemeente met twee vestingsteden vind je nergens in Nederland, maar wel in onze provincie! We bouwen in onze provincie huizen van hennep… dat is een stuk beter dan hennep roken… We hebben een ‘Forum’ in de stad Groningen waar je een uitzicht hebt dat met recht spectaculair kan worden genoemd! In onze provincie is staatkundig gezien Nederland ontstaan!

Die passie en bevlogenheid miste enigszins ik tijdens de presentaties van de ‘Groshow’. Geen ‘lezingen’ geven, maar actief en hartstochtelijk onze provincie promoten doe je vanuit je overtuiging en vooral heel erg vanuit je hart. Een mooi voorbeeld was Jasper Schepers, vrijwilliger van het jaar uit Stadskanaal die de zaal tijdens de ‘Groshow’ binnen een paar minuten als 21-jarige in zijn zak had. Dat is passie, maar ook een aangeboren gevoel voor marketing! Ik vond het prachtig!

Het enthousiasme voor Groningen en natuurlijk (in mijn geval) Westerwolde nooit laten verslappen. Trots zijn op onze eigenheid, onze taal (ja hoor… het Gronings is een variant van het Nedersaksisch en dus een taal!).

Ik heb geen marketingopleiding gedaan…. Maar wat zou ik graag deze provincie met alle schoonheid willen promoten. Ik doe dat regelmatig op Facebook, LinkedIn en Twitter. Niet omdat het moet… maar omdat ik de vaste overtuiging heb dat mijn geboortegrond dit waard is!

Doen jullie mee?

Fijne (werk) week gewenst!

Groet,

Giny Luth