“Hoop, lef en trots”
Dit is de titel van het hoofdlijnenakkoord dat PVV, VVD, NSC en BBB overeen zijn gekomen. Dit akkoord heeft zeker gevolgen voor onze regio. Voor zover we nu kunnen overzien grotendeels voordelen. Echter zijn er ook wat hele grote nadelen in de gemaakte afspraken.
Voordelen
Op het gebied van openbaar vervoer en leven op het platteland zie ik mooie dingen voorbijkomen. Zo lees ik in het akkoord “De aanleg van de Lelylijn wordt voortgezet, waarbij met de aanleg wordt gestart in Groningen indien dit uitvoeringstechnisch mogelijk is”. Men houdt nog een slag om de arm maar dit lijkt een gunstige insteek. Ook lees ik “Prioritaire knelpunten in het OV en op het water zijn de Nedersaksenlijn (Groningen – Almelo/Enschede) …” Dit stemt mij zeer positief. Uiteraard weer geen garanties maar wel de goede richting. Dan lees ik nog “De bereikbaarheid van het landelijk gebied wordt verbeterd door het busvervoer tussen dorpskernen op het platteland te versterken”. Dat zou ook tijd worden.
Ook op het gebied van (bouwen van) woningen, aandacht voor de regio, landbouw, visserij en natuurherstel zie ik een meer realistische visie en plannen op hoofdlijnen. Ik hoop echt dat de uitwerking succesvol zal zijn.
En dan het asiel/migratie hoofdstuk. Ik kom er gewoonweg niet onderuit om dit te benoemen. Maar liefst 3,5 van de 26 pagina’s worden besteed aan dit onderwerp. Helaas zie ik ook een groot nadeel en vele punten waar ik zeer sceptisch over ben voor onze gemeente en specifiek voor Ter Apel en omgeving.
Om te beginnen de spreidingswet. Het kan geen verrassing zijn dat ik grote voorstander ben van de spreidingswet. Niet omdat ik voor dwang ben maar omdat de (over)last vrijwillig solidair verdelen overduidelijk niet werkt. Ik zie dat alleen al de aankondiging dat deze spreidingswet wordt ingetrokken direct consequenties heeft. De eerste gemeenten die in gesprek waren om eventueel extra asielzoekers op te vangen hebben zich inmiddels teruggetrokken. Immers worden ze in de toekomst toch niet gedwongen en lijkt er ook geen extra geld tegenover te staan (dit staat immers nu nog in de spreidingswet. Een direct nadelig gevolg van de aankondiging alleen al. In Arnhem zullen ze nu ongetwijfeld spijt hebben dat ze een week of twee geleden hebben aangekondigd om 1000 asielzoekers extra te gaan opvangen. Het is onzin om te zeggen dat de spreidingswet pas op zijn vroegst eind dit jaar effect zou hebben. Dit effect was zeker er nu al. Tot de aankondiging dan.
Daarnaast had Westerwolde voor het komend jaar als gevolg van de spreidingswet een taakstelling van 134 opvangplekken. Voor iedere opvangplek meer (en dat zijn er dus nogal wat) zou de Westerwolde een extra vergoeding krijgen. Deze extra vergoeding lijkt nu te verdwijnen.
Nu hoor ik tegenstanders van deze spreidingswet zeggen dat we het niet kunnen maken om andere gemeenten overlast te laten ondervinden door de groep overlastgevers. Ik zou willen dat alle andere gemeenten net zo solidair zijn, maar helaas boeit het hun niet dat er zoveel overlast is in Ter Apel. Ook boeit het hun niet dat het COA-personeel in Ter Apel al veel te lang “op hun tenen lopen”. Dit is geen houdbare situatie. Dit is zelfs asociaal!
Er staan ook vele afspraken in het akkoord die de instroom waarschijnlijk zullen beperken. Mits deze praktisch uitvoerbaar en juridisch houdbaar zijn. Ik bewonder zeker het lef wat deze partijen laten zien. Nu ben ik meestal hoopvol maar de laatste jaren zijn we op dit dossier al te vaak teleurgesteld. Daardoor blijf ik toch sceptisch.
Ook al lukt het alle voorstellen voor elkaar te krijgen, dan nog duurt het nog weken, maanden en misschien wel jaren voordat dit alles voor elkaar is. Tot die tijd blijven we hier met de ellende zitten. Men maakt het ons daarmee steeds meer onmogelijk om echte vluchtelingen op te vangen.
Zelfs wanneer er uiteindelijk een goede oplossing komt voor onze regio, dan nog hebben we te maken met veel (imago)schade wat ook vergoed dient te worden lijkt me. De volgende ereschuld voor een regio ver van Den Haag.
Om niet te negatief te eindigen wil ik toch nog even aandacht geven voor de leukste gemeenteraadsvergadering van het jaar. Daar was ik samen met wethouder Luth aanwezig. Afgelopen donderdag mochten 24 kinderen van 12 basisscholen uit de gemeente Westerwolde voor één dag raadslid zijn tijdens de Kinderraad 2024. Ze mochten debatteren over de besteding van 1500 euro aan een goed doel. Het college had voorgesteld om het geld te besteden aan Stichting De Schoolschrijver. Daar mochten ze mee instemmen, maar ze mochten ook tegenvoorstellen doen voor andere goede doelen. Uiteindelijk werd het voorstel van het college niet goed gevonden en het geld toegewezen aan drie goede doelen: Stichting Rikki Kanaalstreek, Dierentehuis Ter Marse en het Wilhelmina Kinderziekenhuis.
Ieder jaar weer is dit wat mij betreft een hoogtepunt van het politieke jaar!
Fijne pinksterdagen!
Marco Visscher
Fractievoorzitter Gemeentebelangen Westerwolde