Beste inwoners,

Maandagavond stond er een bijeenkomst van ZO! Groningen in de agenda. Een paar jaar geleden kwamen we (de gemeenten Westerwolde, Oldambt, Stadskanaal, Veendam en Pekela) tot de conclusie dat we niet alleen onze eigen gemeente willen promoten, maar dat het erg belangrijk is dat de toerist wat langer in ons gebied blijft. Voor de toeristen zijn de gemeentegrenzen niet interessant. De krachten bundelen was volgens ons de oplossing. Inmiddels zijn er we ervan overtuigd dat dit ook werkt.

ZO! Groningen staat voor Zuidoost Groningen en het uitroepteken benadrukt hoe belangrijk ons gebied is.


Onze bijeenkomsten, die we de titel ‘Toeristisch Café’ hebben gegeven,  organiseren we bij toerbeurt in de vijf gemeenten. Zo leren we elkaars pareltjes in het gebied kennen.

Deze keer was de bijeenkomst in Oude Pekela bij Siep & Co en is de afkorting van ‘Stichting Industrieel Erfgoed Pekela & Culturele Ontwikkeling’.  Siep & Co zetelt in de oudere fabrieksruimten van de voormalige “Stoomstroocartonfabriek Free & en Pekela.


Een prachtige locatie, al moet ik eerlijk bekennen dat ik wellicht iets bevooroordeeld ben. Na het overlijden van mijn ouders was een schuur vol machines, waarvan veel door mijn vader zelf gemaakt, een belangrijk deel van de erfenis.  We besloten om alles te doneren aan Siep & Co in de wetenschap dat de machines, die voor ons een emotionele waarde hadden, een mooie plek kregen en dat is het geval nu.


Het was een warm welkom door de voorzitter van Siep & Co, de voormalig huisarts uit Pekela die hier zijn passie heeft gevonden. Prachtig!



Bijzonder om op deze plek te zijn.  Zoals gebruikelijk ‘een rondje langs de velden’ waarbij ook de ondernemers ons meenemen in de ontwikkelingen van hun bedrijf.

Deze avond was er ook een ambtenaar van de provincie aanwezig die ons uitleg gaf over het misverstand dat is ontstaan over de kreet  ‘massatoerisme’ in onze provincie. Kort en goed; de provincie wil het aantal overnachtingen in de provincie graag verdubbelen en ook de gemeente Westerwolde heeft dit opgenomen in de toeristische visie. Dat betekent echter nog bij lange na geen massatoerisme en deze term is ook niet gebruikt door de provincie.

Natuurlijk keken we ook even terug op de uitzending van ‘Denkend aan Holland’ waarin Janny en André Westerwolde op een prachtige manier in beeld hebben gebracht. Met meer dan 3 miljoen kijkers we toch zeker spreken van een groot succes!  ZO! Groningen en met name onze Barbara heeft daar echt heel veel energie en uren in gestoken waarvoor dank!


Het is zeker de moeite waard om ons website te bekijken. De website bevat eveneens een toolbox waarin teksten en afbeeldingen staan die voor de vijf gemeenten gratis te gebruiken zijn. Op die manier werken we ook aan een eenduidige uitstraling.

We promoten vanuit één regiomarketingorganisatie, drie gebiedsnamen:  Westerwolde, Oldambt en Veenkoloniën. Inmiddels is er ook promotiemateriaal voor deze gebieden in het Duits vertaald. Binnenkort zal deze informatie ook in het Engels verkrijgbaar zijn.


Dank aan Siep & Co  voor de gastvrijheid! Ik kom zeker nog terug om de rest van jullie collectie te bekijken. Nog steeds ben ik ervan overtuigd dat de beslissing om de marketing van ons gebied op deze manier te organiseren één van de beste beslissingen van de laatste jaren is geweest.


De rest van de week was mijn agenda redelijk overzichtelijk. Wel op woensdagavond nog de raadsvergadering en aansluitend ook nog een besloten raadsvergadering. Onze voorzitter heeft een nieuw record gevestigd… Binnen één uur twee raadsvergaderingen afgehandeld!


Donderdag een vergadering met de Klankbordgroep Diversiteit. Komende vrijdag is het 11 oktober.


In 2009 riep de toenmalige minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Ronald Plasterk de datum 11 oktober ook voor Nederland uit tot Nationale Coming-Outdag.

In oktober 2018 is in het Provinciehuis in Groningen het convenant LHBTI door alle gemeenten van de provincie Groningen ondertekend.  Hiermee hebben de gemeenten in onze provincie zich geconformeerd aan de afspraak om zich in te zetten voor veiligheid, weerbaarheid en sociale acceptatie van LHBTI’ers.  Ik heb dat mede ondertekend destijds en onderschrijf de afspraak van harte.



Ook in Westerwolde vinden wij het belangrijk dat iedereen mag zijn wie die is. Iedereen moet zich veilig kunnen voelen. Het hijsen van de regenboogvlag is niet voldoende. 

Er moet blijvend aandacht zijn voor de LHBTIQ+ gemeenschap, omdat deze inwoners nog altijd te maken krijgen met onbegrip en discriminatie. We hebben een visie ‘Kleurrijk Westerwolde’ en de bijeenkomst op 11 oktober is daarin opgenomen.  Maar… om eerlijk te zijn… we hebben uitgebreid gediscussieerd over hoe we gaan communiceren over de viering van 11 oktober. Alleen het feit al dat we moeten overleggen over welke manier we kiezen om dit op onze socials te plaatsen vind ik onvoorstelbaar.


Ongeveer 40 jaar geleden ging ik werken bij de politie. Een geweldige baan en wat was ik trots om tot het korps te mogen behoren. Maar als toen nog één van de weinige vrouwen heb ik ervaren hoe het voelt om te horen van een brigadier: “Nee, die opleiding is niet voor jou, immers vrouwen worden zwanger en dan hebben we een hoop geïnvesteerd voor niets…”. Ik heb nooit kunnen vermoeden dat  40 jaar later de emancipatie nog steeds niet is voltooid. Enige tijd later kreeg ik gelukkig een overplaatsing naar het korps Groningen waar in iedere groep toen al vrouwen werkten.


Gelukkig is er binnen de politie veel aandacht voor nu en dat vertaald zich in het politienetwerk  Roze in blauw.


In Westerwolde zijn we tolerant en accepteren de ander voor wie die is en met wie die wil leven.  Samen met de afdeling communicatie van de gemeente Westerwolde is er een prachtig persbericht gemaakt over het feit dat wij vrijdag 11 oktober de liefde vieren door een klein feestje te organiseren in en bij het gemeentehuis in Sellingen. We hebben een kort en prachtig programma!


Waarom moeten we vrezen voor de reacties op social media? Waarom? Omdat het realiteit is dat we na het plaatsen van dit positieve bericht er binnen vijf minuten snerende en negatieve  opmerkingen krijgen onder het bericht?

We plaatsen toch ook gewoon een bericht op de socials dat er een expositie in een museum wordt geopend door de wethouder, waar geen enkele reactie op komt…



In het persbericht maakte ik het volgende statement over onze bijeenkomst:  “En laten we dat niet verwarren met opdringen. Dit is een dag waarop we reflecteren op hoe ver we inmiddels zijn in onze reis naar gelijke acceptatie. En de feiten spreken voor zich: we zijn er nog niet. Daarom vieren we onze verschillen tijdens Kleurrijk Westerwolde. Want de gemeente Westerwolde wil een veilige omgeving bieden voor al haar inwoners. Ongeacht seksuele voorkeur, gender-identiteit, afkomst, religie of beperking. De wereld is zoveel mooier in verschillende kleuren!”


 Ik sta hier 100 % achter! Onze visie over LHBTIQ+ heeft de prachtige naam ‘Kleurrijk Westerwolde’ meegekregen. En nu over naar onze viering van Coming-Out Day.

Kom je ook? Op vrijdag 11 oktober om 10.00 uur gaan we gezamenlijk de Regenboogvlag hijsen op het plein voor het gemeentehuis in Sellingen. Ik krijg dan een mooi boek overhandigd. Klaas Spekken treedt op en zingt een paar liedjes, waaronder het lied waarmee hij dikke week later in San Remo gaat optreden en dit zelfs deels in het Italiaans zingt. We drinken na het hijsen van de vlag koffie met natuurlijk iets lekkers…. Iedereen is welkom!



En voor de schrijvers van de soms kwetsende commentaren op ons bericht, ik ga graag met jullie in gesprek! Maar voorlopig moet je het doen met een quote die ik regelmatig van een collega wethouder hoor over tal van onderwerpen en inmiddels ook zelf heb omarmd…”Wen er maar aan… het gaat niet veranderen!”


Ik wens jullie een fijne werkweek en verwelkom jullie graag op 11 oktober om 10.00 uur voor en in het gemeentehuis in Sellingen! Ben je er bij?  Er is koffie met gebak…. En bubbels zonder alcohol en Klaas Spekken treedt op! Dat wil je toch niet missen!


Groet,

Giny Luth